Alustaks sellest, et pealkiri on eksitav. Turboks nimetatakse siiski turbolaadureid (turbocharger), mis on ülelaaduri (supercharger) selline sort, mida aetakse ringi heitgaaside kineetilise energiaga. Teemaalgataja mainitud seade on elektriline ülelaadur (electric supercharger). Ülelaadimise põhimõtted saab üpris hästi selgeks siin -
http://www.tqhq.ee/dir.php?id=163Tähelepanelik lugeja märkab kindlasti, et antud lingil elektrilisi ülelaadureid ei käsitleta. Põhjus lihtne - kõnealuseid seadmeid pole seni mootorispordis edukalt kasutatud. Küll on aga seal üles loetud nii heitgaaside kui rihmajami poolt käitatavate seadmete olulisemad puudused.
Elektriline laadur on nendest muredest vaba. Erinevalt rihmajamist ei tekita ta mootorile lisakoormust ja erinevalt turbost on valmis kohe lajatama, ilma mingisuguse viiteta (lag). Peale selle ei pea laadur asetsema isegi mitte mootoriruumis, mis mõjub hästi mootorisse jõudva õhu temperatuurile, erinevalt turbost ei pea ümber ehitama väljalaskesüsteemi ja nii edasi.
Kuid nagu Teleturus öeldakse, aga see pole veel kõik. Sedapuhku küll pisut teises võtmes. Teoorias on küll asi ilus, aga praktikas on olukord kurvem. Nimelt ei pumpa seade õhku mitte niisama, vaid vajab selleks elektrit. Ja palju. Tsiteerides klassikuid, kaua ei saa lasta, tõmbab aku tühjaks. Näiteks üks Subaru tehaseturbo (esimene
vaste, mille Google andis) on tootlikkusega 360 cfm (cubic feet per minute), mis meie ühikutes on ~10,2 kuupmeetrit minutis. Võrdluseks - suvaline ehituspoes müüdav odav kompressor on tootlikkusega 200-250 l/min ehk ligi viis korda vähem. Voolu küsib aga ka selline parajalt, kirjas on võimsused 1-1,5 kW. Audiomehed kujutavad ilmselt ette, millist elektrisüsteemi on vaja 5 kW võimsuse jaoks.
Kuna elektrisüsteem lisab autole kaalu (nt akude näol) ja hinda, siis on mõistetav, et võistlusspordis pole elektrilised laadurid läbi löönud. Kuna pole nõudlust, pole ka arendustegevust ja nii pole lootagi, et suund oleks võimsuse kasvu ning voolutarbe ja hindade languse suunas.
Aga algse küsimuse juurde tagasi - kas on mõtet? Kodulehel on ainsa numbrina välja toodud kuni 30% (ka 0 on kuni 30, -100 on ka kuni 30, sisuliselt lubatakse seda, et üle 30% kindlasti ei tule) võimsuse kasv. Ei ole sõnagi selle kohta, mis on tootlikkus, mis voolutarve. Ühesõnaga - JAMA.
Huh, pikk ja segane jutt sai, aga ehk on kellelegi abiks.