moribundity kirjutas:
väga suurel hulgal autodel ei ole valjuveljed koonuspoltidega all. mul mitmel autol olnud mutrid, millel seib vahel ja kannab ikka ainult keskmise rummu peal
Millisel tavalisel autol on tehasest ilma tsentreeriva seibita poldid/mutrid? Järelturu kaup on iseasi ja siin on kogu vastutus kasutajal. Tänavaliikluseks keelatud võidusõidurummud ja -veljed on teema omaette.
Kes on kokku puutunud keskmutriga rattakinnitusega, see teab, kui oluline on seal tsentreerimine keskava kaudu.
https://www.youtube.com/watch?v=PeIqXgaoSNMArvutame natuke pikkade poltide ohtu.
Võtame "tavalise velje", mille poldi töötav pikkus rummu ja veljes oleva poldipesa istu vahel on 10 mm (et oleks lihtne rehkendada). Arvestatme, et nõutud momendiga (tavaliselt 100 Nm) kinni keeratud polt venib ohutult näiteks 3%, mis teeb 10*3/100=0,3 mm. Kui seesinase poldi töötav osa on aga 50 mm pikk (mis pole ju odava kinnituspoltideta flantsi puhul veel mingi pikkus), on sama momendi juures venimine juba 50*3/100=1,5 mm. Ehk sama momendi juures on meil velge rummu vastu suruv jõud kordades väiksem.
Paluks mitte minust valesti aru saada: tsentreerimisrõngas hõlbustab oluliselt ratta paigaldust. Aga ratta tsentrispüsimisele mingit reaalset mõju omamiseks peaks see rõngas minema pinguga velje avasse ja rummule mitte lobedamalt, kui üleminekuistuga. Ning omama kandevõimet vähemalt 3 kN jagu, mida paar mm lai PVC rõngas ei suuda kanda.
Aga kui keegi tunneb end tsentreerimisrõngastega kindlamalt, siis on ju ainult hea, et ratas saab alla täpsemalt tsentrisse
