Hakkan siis eelmises postituses välja toodud klassidega tagurpidi tagasi kerima
Stock/Super Stock S/SS (Eestis ei sõideta kuna ei ole võistlejaid)
Soomes ja Rootsis näiteks väga levinud klass
Kahe rühma kombinatsioon kuna autodele ettenähtud nõuded on pisut erinevad.
Handicap start, et oleks tasavägisem võistlus. Erineva võimsusega autod võivad siis koos sõita nii,et aeglasem lastakse enne minema.
Autod põhinevad seeriatootmises olevatel autodel ning sealt ka viide klassi nimele. Autode modifikatsioonid on ülimalt piiratud ning näiteks ploki seerianumber peab vastama auto väljalaske aastaga jne. Mitte mingit ülelaadimist ei tohi kasutada. Mootori kubatuur peab olema originaal, sisselase originaal rääkimate kaantest. Viimast võetakse näiteks sellega, et nukkvõll pannakse nõellaagrile jooksma. Vedrustust on timmitud peensusteni ning reaktsiooniajad on väga määravad. Üldiselt käib päris tihe rebimine.
Mulle meeldib naljatleda, et üks kõige aeglasemaid kuid samas lärmakaid klasse (vabalthingaval autodel pole mingit summutust kuna see piiraks hobujõudu) ning samuti näeb seal ka pea kõige rohkem wheeliesid kuna nii võidetakse stardis lahjema mootoripuhul maksimaalselt.
Üldiselt üks tehnilisemaid klasse. Arvestades aegasid mis sõidavad, siis tehnika on selle kohta reeglina väga väga kallis. Ma ei leidnud hetkel täpseid andmed klassirekordite kohta kuid Euroopa rekord peaks olema 8.4 mis tehti see aasta Kauhavas. Üldiselt on sellele klassile omapärased 9-10 sekundi ajad.



Street (Eesti)Paljud kes hakkavad kiirendust sõitma alustavad suure tõenäosusega just mingisugusest street klassist. Nii mõnedki on meie igamehe üritusel näiteks proovimas käinud (Avalaksu üritus näiteks) ning kui meeldima hakkab, siis üritataksegi tavaliselt juba mõni street klass kaasa lüüa, sest üldiselt ei ole inimestel kohe väga kiireid autosid võtta.
EDRA kodulehel on hetkel veel kirjas, et Street B's on keelatud kasutada võistlusliku iseloomuga rehve kuid minuarust nüüdsest on lubatud kasutada lõpuks ometi 10,5" slikke.
STREET A (ST/A)
Indeksklass tänavautodele. Kiireim indeks 1/4 miilil on 13,500 sek. Auto peab olema täiesti tänavalegaalne. Ka on keelatud kasutada igasugust võistluslikku iseloomu omavaid rehve. Lubatud kasutada ainult jaemüügis saadavaid kütuseid. Tegemist pole EMV arvestusse kuuluva klassiga. Street A, Street B ja Super Street klassidel on oma karikasari, mille sõidud tavaliselt toimuvad koos EMV võistlustega.
Tänasel päeval sõidavad selliseid aegasid paljud poest ostetud autod.

STREET B- (ST/B)
Indeksklass tänavautodele. Kiireim indeks 1/4 miilil on 11,900 sek. Auto peab olema täiesti tänavalegaalne. Ka on keelatud kasutada igasugust võistluslikku iseloomu omavaid rehve. Lubatud kasutada ainult jaemüügis saadavaid kütuseid. Tegemist pole EMV arvestusse kuuluva klassiga. Street A, Street B ja Super Street klassidel on oma karikasari, mille sõidud tavaliselt toimuvad koos EMV võistlustega.
Ehk siis klass kuhu on asja üle keskmise kiirel tänavaautol. Eeldab juba omajagu jõudu või väga hästi toimivat autot (sümbioos vedrustusest, käigukasti ja mootori koostööst). Sellises klassis hakkavad tavaliselt ka välja lööma sellised omapärased lööklaused nagu, et "Kurja, pidamist ei ole." Kuna vedrustus on üldiselt originaal ning minnakse sõitma tavaliste tänavarehvidega, siis selliste jõunumbrite juures kiputakse niisama rehve sahistama stardis. Eestis on mul selle klassi mõistes kaks lemmikut.
Üks auto on meie oma foorumist
Täismajaga ning igapäevaselt kasutuses olev BMW 540i millel on ka kerge modifikatsioon jõulisa näol. Sõidab ausaid madalaid 12 sekundi aegasid. 60 jala rekord slikiga on 1,6 mis on väga eeskujulik.

Teine mees on minu jaoks selle aasta tulija. Ehk on kodanik kauem sõitnud kuid see aasta jäi ta minule silma peaaegu õpikunäitega tehnika ärakastaumisest. Nimelt vabalthingav 3 liitrise mootoriga BMW Z3
http://foorum.bmwclub.ee/viewtopic.php? ... &start=600

12,1 @ 185km/h
Peaaegu õpiku näide minu arust sellepärast, sest 60 jalga on ruumi parandada ning seal on peidus ka 11,9. Ma olen foorumi teemal silma peal hoidnud ning ettevalmistused järgmiseks hooajaks käivad. Ma arvan, et sealt tuleb ka see aeg ära.
SUPER STREET- (SST)
Alates 2016 hooajast uus indeksklass tänavautodele. Kiireim indeks 1/4 miilil on 10,900 sek. Tegemist pole EMV arvestusse kuuluva klassiga. Street A, Street B ja Super Street klassidel on oma karikasari, mille sõidud tavaliselt toimuvad koos EMV võistlustega.
Eestis on sellises klassis tavaliselt võidutsenud erinevad 20v mootoritega audid. Nüüdsest kui lubatakse slikiga mängima, siis ilmselt on varsti ka rohkem konkurentsi mitte neliveoliste autode poolt.

-SUPER GAS- (SG) (Soomes selles klassis osalejate puudusel võistusli ei korraldata)
EMV arvestusse kuuluv klass. Autod, mis ei sõida kiiremini, kui 9,900 sek. Lubatud mootori piiramatu modifitseerimine. Tänavalegaalsed slikkrehvid lubatud.
Eestis siis viimane klass kuhu tänavalegaalse autoga asja on. Kuna turvakaarega tohib sõita kuni 10 sekundi aegasid ning sealt edasi on nõutav puur. Turvakaar on võimalik Eestis ametliku ümberehitusena passi saada kuid puur on meil keelatud. Umbes siit jookseb ka piir tehnikale, et mis autoga kannatab veel ka tänaval asju ajada ja millisega on äärmiselt ebamugav seda teha. On nii mõnigi 10 sekundi auto millega sõidetakse ka igapäevaselt ning on juba ka neid mis tuuakse võistlustele treileriga.
Ma loodan, et ma kedagi nüüd jälle ei solva kuid Eestis on selle klassi tüüpiline auto jällegi neliveoline audi. Ma loodan, et ikkagi tekib huvilisi juurde meil ja midagi juhtub, sest just see klass võiks olla meie riigis suurima potentsiaaliga näitamaks mida üks tõeline tänavaauto suudab.


Street (Soome)Soomes on veidi teine maailm. Kuna tänavaautol lubatud on 4- link vedrustus, puur ning erinevad ümberehitused, siis on ka street klassi autod teisest tubakast kui meile siin iseloomulik. Muidugi eksib ka sinna vahel mõni esivedune vectra sõitma kuid üldiselt siiski võimutsevad seal väiksemat sorti ameerika autod. Eks suuremalt osalt ikka sellepärast mida olen ka kirjeldanud siin teemas varasemalt, et know how'd mootoritele on palju ning kohati on tehnikat lihtsam ehitada kui mõnd muud päritolu mootorit.
Soome street klassi autod peavad siis täitma kõiki tänavasõiduautodele esitatavaid nõudmisi kuid ülevaatus ei ole kohustuslik. Paljudel on see siiski olemas kuid põhimõtteliselt tehakse neile see tehnilises kontrollis. Nõutud on siis tehasetoodanguks tehtud autod mis peavad olema olnud vabamüügis kõigile. Nii mõnelgi autol on salong üsna komplektne.
Soome street klass jaguneb kahte rühma. Real Street (vabalthingavad mootorid) ning Top Street (ülelaetud mootorid). Mootorite tuunimisele piiranguid ei seata. Minuteada puudub ka indeks mida ületada ei tohi.
Real Street klassis võidutsenud aastaid Kenneth Mattfolk. 10 aastat järjest suutis ta teha uue Soome rekordi oma klassis. Olid ajad kui ta oli oma klassis teistest peaaegu sekund kiirem, siis pool sekundit. Kuna temal on olnud juba väga raske kuhugi areneda, siis hakkavad teised talle järgi jõudma tasapisi.
Kennethil on 8.5s indeksi puur sees (ning üsna täpselt seda aega ta ka sõitnud on) mis ei luba tal ka kiiremini sõita kuid see aasta juhtus tal kaks korda ikkagi 8,4 kätte tulema mille eest talle ka uhke käskkiri kirjutati

Ei teagi mis plaan tal edasi on. Lähim konkurent on hetkel 8,6 lõpp midagi sõitnud. Veel üleeelmine aasta ei suutnud naljalt alla 9 eriti keegi põrutada.
Autoks siis Plymouth Valiant ning mootoriks Mopari karburaatoritega small block. Kubatuuri umbes 420ci (kuskil seal 6,9 liitri kanti). Käigukastiks 2 käiguline automaatkast.
Enamus autot on oma kätega ehitatud (Ka kõik custom tükid) ning mootor on väga kvaliteetselt koostatud elik maksab võrkkestasid ning neerusid.




Top streetis siis on palju igasuguseid turbopunne

Erhomäki Opel. See masin tõmbas nüüd 7.2 ja 300km/h

SUPER COMP- (SC) (Soomes selles klassis osalejate puudusel võistusli ei korraldata)
EMV arvestuse olev klass. Taas rahvusvaheliselt tuntud võistlusklass, kus võivad lisaks kereautodele sõita ka „dragster“- ja „altered“-tüüpi sõidukeid, mis peavad vastama oma kiirusindeksi SFI nõuetele. Klassi kiiremaks ajaindeksiks on 8,900 sek.
Eestis läheb selles klassis selles mõttes peoks, et puuriklass ning tänavalegaalse autoga sinna enam asja pole. Seega ehitatakse autosid juba täiega ja ainult võistluseesmärgil. Polditav puur on keelatud. Selles klassis on siis lõpuks lubatud 4 link ja ladder bar vedrustus ning backhalfimine (tagumisest tulemüürist tagapoole kere kandev konstruktsiooni muutmine).
Miks ma kasutan sõna lõpuks on sellepärast, et minu isiklik arvamus näeks ette, et MNT putka võiks enda mugavustsoonist välja astuda ning teha sammud selleks, et ka Eestis oleks selline asi tänavalegaalne. Korralikult teostatud lahendus ei saa kuidagi ohtlikum olla kui tehaselahendus. Nii mõnigi mees saaks võistlustele sõita autoga omal jala ning jääks ära igasugune mässamine treileriga.



Pro Street (Soomes) / Outlaw (OL) EestisEesti kõige võimsam ja kiirem klass. Loomulikult ka EMV arvestuses. Tegemist on toruraamil spetsiaalautodega, millel mootori modifitseerimine ei ole piiratud. Täis-slikkrehvid lubatud.
Soomes aga sellepärast Pro Street, et tehnoülevaatus ei ole nõutav kuid siiksi veel tänavaautosid meenutavad masinad mis vastavad tänavasõidu autode nõuetele. Indeks mida ei tohi ületada on 7.6. Vanasti oli Soomes samuti selle klassi nimi Outlaw.
Nagu nimigi ütleb, siis selles klassis ei ole mitte mingisuguseid piiranguid tuuningule. Ma julgeksin väita, et tegemist on lihtsale inimesele kõige kiirema hoomatava klassiga mis on nö. kättesaadav. Soomes sõidab selles klassis nii mõnigi auto mis on täiesti tänavakõlbulik. Näiteks Jyrki Plymouth VIP millega on 7.7 tõmmatud ning sellega käidi ka Ameerikas Drag Weekil. Seest täiesti komplektne auto millel on lihtsalt seitsme sekundi indeksi turvapuur.
Selles klassis ei ole ka kaalupiirangut autole.
Jyrki enda autoga startimas

Kapotialune

Ning jah, sellega saab ka treilat vedada. Muidugi mitte küll auto peal aga tavalist käru pidid nad ka USA's vedama nii nagu Arnovergi.

Üks hästi legendaarne selle klassi mees on Kalle Mannerkoski - Plymouth valiant

Jukka Panu Opel Omega

Ning meie oma Lauri Kuriks

Ja Veljo Einberg

Eesti drag saab selle klassiga ka otsa. Edasi ei ole meil ei rada (eks tegelikult on ka neid aegasid sellel lennuväljal suht jama paugutada juba) ning sisulislet ka sõitjaid. Andrese ja viljari omavahelisi sõitusid ei oleks vist väga põnev jälgida aastast aastasse
Samas ilmselt kui tekiks lõpuks korralik rada, siis tekiks varem või hiljem ka sõitjaid
Kuna Soomes mingi hetk oli väga palju neid autosid mis muutusid üsna kiireks Pro Street klassi jaoks, siis tehti sinna juurde
Super Pro Street klass (SPS). See aasta seal enam sõitjaid ei olnud kuid mõned aastad järjest oli see väga põnev klass mida jälgida.
Põhjus miks sõitjaid pole on see, et Pro street klassist ei ole uusid sõitjaid peale tulnud ning need kes SPS'i sõitsid on enamus ikkagi aina edasi arenenud ning on sunnitud mingit muud klassi sõitma, sest SPS indeks on 6,8
Sellest klassist edasi tekib ka olukord kuis sa saad sõita
Competition klassi (Osadele sõitjatele ei sobi see näiteks enda reeglite ning handicap stardi pärast)
Doorslammer (Sportsman klassi Pro mod sisuliselt. reeglid küll pole samad kuid lähim asi Pro modini kuid sõita lubatakse ainult 200m ohutuse pärast)
Või siis hakkadki sõitma mingis PRO klassis juba, näiteks Pro modiga.



Competition (Hetkel soomes ei sõideta seda kuna pole võistlejaid. Rootsis väga levinud)
Selles klassis sõidavad segamini kõik eelpool mainitud masinad + rohkemgi.
Dragsterid, V8, R4, nitro, turbo, blower- kõik läbisegi.
Handicap start ning autode indeks määratakse minu jaoks üsna keerulise süsteemiga kus arvestakse siis kõike.
Kaalu, mootorit, ülelaadimise meetodit jms...
Andres Arnover enda mustangiga on ka hetkel Rootsis käinud seda klassi sõitmas. Enda klassi arvestuses on hetkel Euroopa teine



Top DroorslammerNagu ennist ütlesingi, siis neil kellele ei sobi competition klass millegipärast on võimalus veel doorslammerit lasta.
1/8 miili ning klassiindeks on 3,66. Olgu öeldud,et see 3,66 oli ka pikalt üks Rootsis sõidetud EU rekord.
Arnoveri 6.0 ajaga tuli tema 1/8 aeg 3,97.
200m sõitmine ei sobi samuti paljudele kohe kuna eeldab veidi teist lähenemist asjale.
Üldiselt sõidavad seda klassi suurte ratastega masinad. See aasta proovis seda klassi ka VKM.
Paljud autod on reaalselt siis Pro Modid mis lihtsalt sõidavad seda klassi.
Reegliteks näiteks on, et uksed peavad olema avatavad ning juht istuma enda standartsel kohal. Funny car ei lubatud ka siis kui sinna uksed külge sobitatakse. Tegemist peab olema nö. autot meenutava masinaga siiski..
Kui arvate, et see 1/8 nüüd kuidagi mõttetu on, siis reaalselt tõmbavad kiiremad mehed julgelt üle 300km/h selle maa peale.





Ja Spordimeeste klassidega ongi nüüd kõik. Vaatan mingi päev nii palju kui teadmist jagub, et kajastan ka PRO klassid ära.