väike nipp kuidas testida kõlari õhutihedust - vajuta kergelt koonusele, seepeale tekib kastis väike ülerõhk. kui kast on täiesti õhutihe siis jääbki ülerõhk püsima, aga kui kastis on praod, siis rõhk langeb ja ühtlustub välisrõhuga. kui nüüd järsku käsi ära võtta, siis hakkab valjuhääldi kummiääris oma elastsusega koonust tagasi oma paika tõmbama, ja sõltuvalt jällegi kasti õhutihedusest võtab see vähem või rohkem aega.
ma sain tulemusena teada, et minu värsked midbassi kastid on märksa tihedamad kui supaka kast, kuigi mitte täiesti õhukindlad. võibolla see on ka üks põhjus miks supakal tekivad lisamürad ja seetõttu ka supakas taha lokaliseerub.
nüüd kus valjukad omal kohal, on aeg alustada heli paika tuunimist.
filosoofia ajanihete sättimiseks on, et kumbki pool eraldi seadistada, nii et eri ribad omavahel kokku mängiksid. vasaku ja parema poole omavaheline ajanihe tuleb läbi tviitrite, sest see määrab põhiliselt lava keskpunkti.
sellest filosoofiast tulenesid järgmised sammud.
1) panin mängima parempoolse keskriba ja tviitri. lõikesagedused vastavalt 3 ja 6,3kHz, -6 db/oct. signaaliks 1/3 oktaavi laiune roosa müra keskpunktiga 4 kHz. ("alan parsons sound check" iPodi-l ja repeat track moodis). kuna makk võimaldab 1,7 cm samme (0.05 ms, 20000Hz), siis 4kHz juures on iga üksik samm oluline osa lainepikkusest ja seetõttu on heli päris hästi erinev. kui faas on "õige" siis tundus müra pärinevat kahe valjuka vahelt. kui kaks-kolm sammu (3,4-5.1 cm) optimumist erinev, siis tundus müra tekkivat hoopis kuskilt ristsuunalt või siis muutus kõla erinevaks.
2) proovisin vahetada ka keskriba polaarsust. üks oli selgelt tuntavalt "õigem" kui teine
3) lisasin juurde parema midbassi.ja valisin jällegi stestsignaaliks lõikesageduste vahel asuva roosa müra riba. seekord siis 800 Hz. Muidu kõik sama, ainult et nüüd oli "optimum" umbes 15 cm laiune vahemik. mitmekordsel midbassi ajanihke edasi-tagasi kerimisega määrasin vahemiku otspunktid -"heli hakkab vist paigast ära minema" ja lõplikuks seisuks panin vahemiku keskpunkti.
4) lisasin juurde sub-bassi ja lülitasin välja tviitri ning keskriba. sahisesid segavalt. sub-bassiga enam roosa müra tehnika ei toiminud millegipärast. valisin testsignaaliks basstrummi. seda leidus erinevatel testlugudel. subbassi ajanihke sättimisel muutus oluliselt trummi löögi teravus. ehk siis selge et bassimats koostöös kesbassilöögiga annab suurema füüsilise rõhu, kui need kaks üksteisele vahetult järgnevana. selgus et on umbes poolemeetrine ajanihkevahemik, milles löök on kõige teravam.
5) tsentri määramine - lülitasin sisse vasaku ja parema tviitri, teised ribad väljas. signaaliks suvaline vokaaliga lugu. vasaku tviitri nihet kruttides sättisin daamin kenasti armatuuri keskele istuma.
6)-7) on sama mis 1)-3) ainult vasakul poolel.

vasaku sub-bassi ajastuse panin samaks mis paremal.
tulemus jäi minu kõrvale hää.
kui mingi sama lihtne ja loogiline nipu oleks ka tasemete, lõikesageduste ja -järkude kohta, oleksin üks suur kõrv. tundub keerulisem kui ajastuse sättimine.